Personen

Wallaszkovits Nadja

Kontakt

+49 (0)711 28440-322
nadja.wallaszkovits(at)abk-stuttgart.de

Ort:
Außenstelle Birkenwaldstraße
Birkenwaldstraße 200
70191 Stuttgart

Prof.in Dr. Nadja Wallaszkovits

Professorin für Konservierung und Restaurierung Neuer Medien und Digitaler Information in der Fachgruppe Kunstwissenschaften – Restaurierung. Ombudsperson für gute wissenschaftliche und künstlerische Praxis. Vorsitzende der Fachgruppe Kunstwissenschaften – Restaurierung. Mitglied im Senat

  • Kurzvita

    seit 2020
    Professorin für Konservierung und Restaurierung Neuer Medien und Digitaler Information an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Stuttgart

    2005–2020
    Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien:
    Cheftechnikerin, Leiterin der Arbeitsgruppe Technische Entwicklung.
    Spezialistin für Restaurierung, Re-recording und digitale Archivierung. Konsulentin im Bereich Archivtechnologie und technische Feldforschungsmethodik für verschiedene nationale und internationale Institutionen. Forschungs- und Publikationstätigkeit, wiss. Projektleitung und Koordination, interne und externe Schulungs- und Lehrtätigkeit, Repräsentantin internationaler Fachgremien

    2015–2017
    NOA GmbH, Wien:
    Projektleitung: Implementierung und Leitung der Forschungsabteilung (Teilzeit)
    Konzeption, Projektmanagement & Koordination sowie Forschungsdesign und Durchführung chemischer, optischer und mechanischer Tests an umfangreichem Probenmaterial im Rahmen eines ZIT (Wirtschafts- / Technologieagentur der Stadt Wien) Projekts zur chemischen Restaurierung audiovisueller Medien auf Basis Celluloseacetat

    2017
    Promotion zum Dr. Phil an der Universität Wien, Institut für Musikwissenschaft, Fachbereich vergl. Musikwissenschaft, zum Thema: Restaurierung historischer Audiomaterialien mit Schwerpunkt Aufnahmen aus dem Phonogrammarchiv der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. (Betreuer: Prof. Dr. Regina Allgayer-Kaufmann, Prof. Dr. Christoph Reuter)

    1999–2005
    Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien:
    Assistenz-Tontechnikerin
    Audio Digitalisierungen und Re-Recording, Restaurierung  & Bearbeitung , Workflow Konzeptionierung und Implementierung für ein Digitalarchiv (Audio und Video)

    1998–1999
    Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien:
    Wissenschaftliche Projektmitarbeiterin
    Konzept und Machbarkeitsstudie zum Aufbau eines wissenschaftlichen Videoarchivs

    seit 2001 (mit Unterbrechungen)
    Gastdozentin an der Universität Wien, Institut für Musikwissenschaft;  der Hochschule für Technik und Wirtschaft HTW Berlin, sowie der Hochschule der Künste HDK Bern, Schweiz

    1988–2002
    Konzerthaus Wien (Austrophon-Studio/Sing-Sang Records Richard Oesterreicher  KG) und Hey-U Media Group Vienna (Filmstadt Wien)
    Toningenieurin für Aufnahme/Mischung /Mastering/Beschallung (teilw. Teilzeit) verschiedenster Musikaufnahmen, Schallplatten- und CD-Produktionen aller Musikrichtungen einschließlich Filmmusik und Video-Ton

    1995–2000
    Jazz Club Porgy & Bess, Wien
    Toningenieurin für  Live Beschallung, Lichtdesign und Lichttechnik internationaler Jazz Live Konzerte (freie Mitarbeiterin, Teilzeit)

    1998
    Abschluss Diplomstudium Musikwissenschaft (vergl.-syst. Musikwiss./ Ethnomusikologie) und Theaterwissenschaft (Schwerpunkt Musiktheater) zum Thema:  Ästhetische Aspekte der Schallaufnahme  im E-Musik Bereich und ihre historische Entwicklung (Betreuer: Prof. Dr. Franz Födermayr, Dr. Dietrich Schüller)

    1987–1989
    School of Audio Engineering (SAE), Vienna, Abschluss Diplom Audio Engineer

  • Auszeichnungen

    Mai 2018:
    AES Board of Governors Award (for outstanding contributions to the field of audio in engineering, technology, service, and the arts): “In recognitionfor Co-Chairing the 142nd Audio Engineering Society Convention in Berlin, Germany, May 20–May 23, 2017

    Oktober 2018:
    AES Board of Governors Award (for outstanding contributions to the field of audio in engineering, technology, service, and the arts): “In recognition for Co-Chairing the 144th AES Convention in Milan, Italy, May 24- May 26, 2018”

    Oktober 2018:
    AES Certificate of Appreciation “for Excellent Services to the Society”

  • Forschungsprojekte

    European Union Horizon 2020 project
    NEMOSINE: Innovative  packaging solutions for storage and conservation of 20th century cultural heritage of artefacts based on cellulose derivates, Februar 2018 – Ende Januar 2022, https://nemosineproject.eu/

    Abgeschlossene Projekte: 

    InMuSWB European Commission: Introducing interdisciplinarity in music studies in the Western Balkans in line with European perspective, EACEA-TEMPUS IV

    European Acoustic Heritage European Commission: Restudy of urban soundscapes of Vienna, EACEA-P5-Culture Unit, Culture Programme

    TAPE  European Union Culture 2000: Training for Audiovisual Preservation in Europe

    DELOS - Network of Excellence on Digital Libraries

  • Publikationen (Auswahl)

    Patent:
    Oesterreichische Akademie der Wissenschaften: Method for Reconditioning Data Carriers. Inventors: P. Liepert, L. Spoljaric-Lukacic, N. Wallaszkovits. Appl. filed 23.12.2011,  published 05.07.2012. IPC: G11B 23/50 (2006.01), G03D 15/00 (2006.01). Pub. No.: WO/2012/088553

    2020
    Wallaszkovits, Nadja, gemeinsam mit Nunes, Sofia; Ramacciotti, Francesca; Neves, Artur; Angelin, Eva Marisole; Ramos, Ana; Roldão, Élia; Armijo, Alfonso; Melo, Maria João: "A diagnostic tool for assessing the conservation condition of cellulose nitrate and acetate in heritage collections: quantifying the degree of substitution by infrared spectroscopy". In: Heritage ScienceVolume 8, Issue 1, 1 December 2020, Article number 33

    2017
    Wallaszkovits, Nadja: Fighting the Decay: Permanent Refreshment of Acetate Media. Proceedings of the Joint Technical Syposium JTS Singapore 2016, IU Press, pp. 196-204. 2017

    2015
    Wallaszkovits, Nadja; Engel, Friedrich: A Digitalização da Coleção Armando Leça: Revelando Tesouros Escondidos da Música Popular Portuguesa – The Digitisation of the Collection Armando Leça: Revealing Hidden Treasures of Portugese Folk Music. In: Pestana, Maria do Rosário (Hg.), The Alentejo: Voices and Aesthetics in 1939/40. A Critical edition of Armando Leça’s Sound Recordings. Vila Verde: Tradisom, S. 46-69. 2015

    2014
    Wallaszkovits, Nadja: Zur Neuübertragung der Tondokumente aus der Sammlung Georg Kotek/ On the re-recording of the sound documents of the collection Georg Kotek. In: Petermayr, Klaus. (Hrsg.), Die Volksliedersingen der Ravag in Oberösterreich. Bad Ischl 1934 - Pöstlingberg 1936. Oberösterr. Volksliedwerk/ Österr. Volksliedwerk/ Phonogrammarchiv; Linz, 2014. S. 17-22

    2013
    Wallaszkovits, Nadja: Digitisation of Small Sound Collections: Problems and Solutions. In: Duranti, L.; Shaffer, E. (edts.): Proc. “The Memory of the World in the Digital Age: Digitization and Preservation. An international conference on permanent access to digital documentary heritage” 26-28.9. 2012, Vancouver/CANADA, p.1440-1451. 2013

    2012
    Wallaszkovits, Nadja; Heinrich Pichler: Selected problems of noise reduction encoded analogue consumer tape formats for the archival transfer /Ausgewählte Probleme mit Rauschunterdrückungsverfahren bei der Archivierung analoger Consumer-Tonbandformate. Conference Proceedings, 27.Tonmeistertagung, VDT International Convention, Köln/Germany. ISBN 978-3-9812830-3-7, S. 338 – 356. 2012

    2011
    Wallaszkovits, Nadja; Franz Lechleitner; Heinrich Pichler:  Selected Playback Problems of Historical Grooved Media. In: Proceedings of the 130th AES Convention, 2011 May 13-16, London, UK. Convention Paper 8376, 1-7

    2010
    Wallaszkovits Nadja: Digitisation of Research Sound Collections: Practical Application of IASA Guidelines in Small Scale Digitisation Projects. IASA Journal 35 (June 2010): 89–98

    2009
    Co Author for IASA TC04: Guidelines on the Production and Preservation of digital audio objects (= IASA Technical Committee - Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC 04), second edition, 2009

    2009
    Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler „Some Improvements of the Playback Path of Wire Recorders“ In: Proceedings of the 126th AES Convention, 2009 May 7-10, Munich, Germany. Convention Paper 7698, 1-7

    2008
    Wallaszkovits Nadja: Digital Restoration of Historical Audio Recordings: A Balancing Act between Authenticity and Manipulation / Digitale Restaurierung historischer Tonaufnahmen: Eine Gratwanderung zwischen Authentizität und Manipulation. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th-16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 598-610

    2008
    Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler: Transfer of Digital Original Tapes to File-Based Archival Storage: Practical Experience with R-DAT / Archivierung digitaler Audiobänder: Praktische Erfahrungen mit R-DAT. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th-16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 611-622

    2008
    Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler: Replay Problems of PCM Adapter Based Digital Tapes /Wiedergabeprobleme bei PCM Adapter Digitalbändern. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th-16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 623-640  

    2007
    Wallaszkovits, Nadja, Franz Pavuza & Heinrich Pichler (2007) „Method Comparison of Pick-Up and Preprocessing of Bias Signal for Wow and Flutter Correction”. In: Proceedings of the 122nd AES Convention, 5th-8th May, Vienna, Austria Convention Paper 7011, 1-12

     

  • Konferenzbeiträge

    2016
    Wallaszkovits, Nadja (2016): News from the Lab: Setting the Framework from Mechanical Refreshment to De-acidification. IASA Annual Conference 2016, Washington, USA

    2015
    Wallaszkovits, Nadja (2015): Between Standards and Arts: Digitization and Restoration of Audio Material – A Balancing Act between Authenticity and Manipulation? 1st International Workshop on Digital Philology for the Preservation of Sound Archives, 2015, Piazzola sul Brenta, Italy.
    Wallaszkovits, Nadja (2015): Transferring Archival Research Collection into the Digital Domain: A Special Challenge. Harvard University Strategic Talk, Nov. 2nd 2015, USA 

    2013
    Wallaszkovits, Nadja (2013): Spareparts and Equipment Availability in Audiovisual Archiving. IASA Annual Conference, Vilnius, Lithuania

    2012
    Wallaszkovits, Nadja; Liepert, Peter(5.11.2010): Digitization of Highly Degraded Acetate Tapes - A Treatment Report . IASA Conference, Philadelphia, USA

    2010
    Wallaszkovits, Nadja (2010). Audio goes Video. Joint Technical Symposium Oslo, Norway          

     

  • Workshops & Tutorials

    2020
    Wallaszkovits, Nadja & Abromeit, Katrin (04.06.2020): “Restoration and Optimized Transfer of Historical Magnetic Audio Tapes: Safeguarding Valuable Contemporary Audio Documents”. Vortrag bei: AES Spring International Online Convention, Virtual Vienna (Audio Engineering Society – AES), 02.-05.06.2020, online

    2019
    Wallaszkovits, Nadja, gemeinsam mit Kerstin Herlt, Ignazio Lahoz (3.10.2019): “NEMOSINE – The future of media storage.” Joint Technical Symposium 2019, The Netherlands Institute for Sound and Vision, Hilversum, October 3-5, 2019

    2016
    Wallaszkovits, Nadja (05.06.2016) Workshop (chair): Expert Transfer Techniques: A Special Focus on Mechanical Discs. 140th AES Convention Paris 2016, France

    2015
    Wallaszkovits, Nadja (04.- 06.11.2015) Workshop: Restoration: From Analogue Transfer to Digital Signal Enhancement. Semana del sonido  (Sound week), University of Bogotá, Colombia
    Wallaszkovits, Nadja (31.10.2015) Special Challenge Metadata: Multimedia-Based Preservation of the Collection Oskar Sala. How to Safeguard Hitchcock’s Birds. 139th AES Convention New York 2015, USA
    Wallaszkovits, Nadja (7.5.2015) Tutorial: Digital Transfer of the Armando Leça Folk Music Collection. 138th AES Convention Warsaw 2015, Poland.

    2014
    Wallaszkovits, Nadja (20.11.2014) Workshop: Digitisation of the three oldest magnetic tapes of Norway: A special challenge. 29th Tonmeistertagung ,VDT Int. Convention 2014, Cologne, Germany
    Wallaszkovits, Nadja (10.10.2014) Workshop (participant): The End Is Near! The Pressing Need to Preserve Historic Analog Sound Recordings: An Overview of Strategies and Best Practices. 137th AES Convention, Los Angeles, USA

    2013
    Wallaszkovits, Nadja (20.10.2013): Archival & Restoration Track: A Contribution to the History of Field Tape Recording, 1939-1940. 135th AES Convention, New York, USA

    2013
    Wallaszkovits, Nadja (09.10.2013) Workshop: Digitisation of Magnetic Audio Tape. IASA Annual Conference, Vilnius, Lithuania

    2012
    Wallaszkovits, Nadja (09-10.10.2012) Workshop: Issues of the replay path. Part 1 Tape/ Part 2 Disc. IASA Annual Conference, New Delhi, India
    Wallaszkovits, Nadja (29.10.2012) Workshop: The Replay of Historical Magnetic Tape - More than Pressing the Play Button. 133th AES Convention San Francisco 2012, USA

    2011
    Wallaszkovits, Nadja (5.-06.09.2011): Workshop: Handling problems in digitizing tapes and discs. IASA Annual Conference 2011, Frankfurt, Germany

  • Sonstiges (Auszug)

    Unterpunkt: Archival hands - on Training Kurse und Projektkonsultation für: 
    Austrian National Library; Deutsches Museum München; Academy of Sciences St. Petersburg, Russia; Albanian Academy of Sciences, Tirana; Romanian Academy of Sciences, Bucharest; Romania Radio Voice of Vietnam (VOV); Sri Lanka Broadcasting Corporation (SLBC); Radio Nepal (RNE); Chinese Academy of Arts CAA Beijing; Normal University of Taiwan; Fonoteca National de México; Señal Memoria - Colombian National Archive Initiative  …und für viele weitere nationale und internationale Institutionen

    University of the Philippines:
    Digitization of the José Maceda Collection of the University of the Philippines

    For this extraordinary project, the Phonogrammarchiv Vienna was awarded the UNESCO/Jikji Memory of World Prize, the first prize in the field of safeguarding documentary heritage

    Unterpunkt: Diskographie: Auswahl an Aufnahmen/ Restaurierungen/ Masterings
    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. The Complete Historical Collections 1899-1950, Dietrich Schüller (ed.), Wien: VÖAW. Series 1-19

    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences: Mechanical Music Intruments. Dietrich Schüller (ed.). Wien: VÖAW. Series 1-7

    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences: Roma Culture. cooperation with Romani-Projekt, Institut für Sprachwissenschaft, Karl-Franzens-Universität Graz (Dr. Dieter W. Halwachs): Romani Project CD 1-3, Computer-Language Training Series 1-4

    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. Special Series. Julia Ahamer, Christiane Fennesz-Juhasz, Helmut Kowar (Eds.) Series 1

    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. Field Recordings. Series 1

    2014
    Music from a new Veneto manuscript c. 1440. Klingende Forschung 5, Abteilung Musikwissenschaft des Instituts für kunst- und musikhistorische Forschungen (ed.). Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2014

    2013
    Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences, Mechanical Music Vol. 8: Music around 1600: The automatons of the Kunstkammer of the Kunsthistorisches Museum Vienna. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2013

    2013
    Kämpfe der Leidenschaften und des Verstandes - Schuberts späte Werke für Klavier zu vier Händen/ Schubert’s late compositions for piano duet. Klingende Forschung 4, Abteilung Musikwissenschaft des Instituts für kunst- und musikhistorische Forschungen (ed.). Verlag der Österr. Akademie der Wissenschaften, 2013

    2012
    Franz Schubert: Adrast D 137. Einzelnummern und Entwürfe zu einer Oper/ First complete recording of Franz Schubert's opera project. Concert documentation of the live performance of the reconstructed unfinished fragments. Klingende Forschung 1, Abteilung Musikwissenschaft des Inst. für kunst- und musikhist. Forschungen (ed.). Verlag der Österr. Akademie der Wissenschaften, 2012

    2000
    Sitularia: Klänge aus der Hallstattzeit/ Sounds from the Hallstatt-Time. Reihe: Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band: 76, 2011. ISBN13: 978-3-7001-7002-0. • Knochenklang - Paläolithisches Ensemble: Klänge aus der Steinzeit/ Bone Sounds – Paäolithic Ensemble: Sounds from the Stone Age. Reihe: Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band: 36, 2000. ISBN13: 978-3-7001-2961-5

  • Internationale Funktionen

    Audio Engineering Society (AES) www.aes.org:

    • Past President
    • Awards Committee Chair
    • Co- Chair Technical Committee on Archiving, Restoration & Digital Libraries
    • Member of European Convention Organization Committee

    International Association of Audiovisual Archives (IASA) www.iasa-web.org:

    • Vice Chair Technical Committee
    • Member of Training and Education Committee (IASA certified Trainer)

     

     

Kontakt

+49 (0)711 28440-322
nadja.wallaszkovits(at)abk-stuttgart.de

Ort:
Außenstelle Birkenwaldstraße
Birkenwaldstraße 200
70191 Stuttgart

Zum Seitenanfang