Prof. Dr. Nadja Wallaszkovits
Inhalt
Kurzvita
seit 2020 Professorin für Konservierung und Restaurierung Neuer Medien und Digitaler Information an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Stuttgart
2005–2020 Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien: Cheftechnikerin, Leiterin der Arbeitsgruppe Technische Entwicklung; Spezialistin für Restaurierung, Re-recording und digitale Archivierung. Konsulentin im Bereich Archivtechnologie und technische Feldforschungsmethodik für verschiedene nationale und internationale Institutionen. Forschungs- und Publikationstätigkeit, wiss. Projektleitung und Koordination, interne und externe Schulungs- und Lehrtätigkeit, Repräsentantin internationaler Fachgremien
2015–2017 NOA GmbH, Wien: Projektleitung: Implementierung und Leitung der Forschungsabteilung (Teilzeit), Konzeption, Projektmanagement & Koordination sowie Forschungsdesign und Durchführung chemischer, optischer und mechanischer Tests an umfangreichem Probenmaterial im Rahmen eines ZIT (Wirtschafts- / Technologieagentur der Stadt Wien) Projekts zur chemischen Restaurierung audiovisueller Medien auf Basis Celluloseacetat
2017 Promotion zum Dr. Phil an der Universität Wien, Institut für Musikwissenschaft, Fachbereich vergl. Musikwissenschaft, zum Thema: Restaurierung historischer Audiomaterialien mit Schwerpunkt Aufnahmen aus dem Phonogrammarchiv der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. (Betreuer: Prof. Dr. Regina Allgayer-Kaufmann, Prof. Dr. Christoph Reuter)
1999–2005 Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien: Assistenz-Tontechnikerin; Audio Digitalisierungen und Re-Recording, Restaurierung und Bearbeitung, Workflow Konzeptionierung und Implementierung für ein Digitalarchiv (Audio und Video)
1998–1999 Phonogrammarchiv der Österr. Akademie der Wissenschaften in Wien: Wissenschaftliche Projektmitarbeiterin; Konzept und Machbarkeitsstudie zum Aufbau eines wissenschaftlichen Videoarchivs
seit 2001 Gastdozentin an der Universität Wien, Institut für Musikwissenschaft; der Hochschule für Technik und Wirtschaft HTW Berlin, sowie der Hochschule der Künste HDK Bern, Schweiz (mit Unterbrechungen)
1988–2002 Konzerthaus Wien (Austrophon-Studio/Sing-Sang Records Richard Oesterreicher KG) und Hey-U Media Group Vienna (Filmstadt Wien); Toningenieurin für Aufnahme/Mischung /Mastering/Beschallung (teilw. Teilzeit) verschiedenster Musikaufnahmen, Schallplatten- und CD-Produktionen aller Musikrichtungen einschließlich Filmmusik und Video-Ton
1995–2000 Jazz Club Porgy & Bess, Wien: Toningenieurin für Live Beschallung, Lichtdesign und Lichttechnik internationaler Jazz Live Konzerte (freie Mitarbeiterin, Teilzeit)
1998 Abschluss Diplomstudium Musikwissenschaft (vergl.-syst. Musikwiss./ Ethnomusikologie) und Theaterwissenschaft (Schwerpunkt Musiktheater) zum Thema: Ästhetische Aspekte der Schallaufnahme im E-Musik Bereich und ihre historische Entwicklung (Betreuer: Prof. Dr. Franz Födermayr, Dr. Dietrich Schüller)
1987–1989 School of Audio Engineering (SAE), Vienna, Abschluss Diplom Audio Engineer
Auszeichnungen
05/2018 AES Board of Governors Award (for outstanding contributions to the field of audio in engineering, technology, service, and the arts): “In recognitionfor Co-Chairing the 142nd Audio Engineering Society Convention in Berlin, Germany, May 20–May 23, 2017”
10/2018 AES Board of Governors Award (for outstanding contributions to the field of audio in engineering, technology, service, and the arts): “In recognition for Co-Chairing the 144th AES Convention in Milan, Italy, May 24- May 26, 2018”
AES Certificate of Appreciation “for Excellent Services to the Society”
Forschung
- European Union Horizon 2020 project: NEMOSINE: Innovative packaging solutions for storage and conservation of 20th century cultural heritage of artefacts based on cellulose derivates, Februar 2018 – Ende Januar 2022, https://nemosineproject.eu/
Abgeschlossene Projekte
- InMuSWB European Commission: Introducing interdisciplinarity in music studies in the Western Balkans in line with European perspective, EACEA-TEMPUS IV
- European Acoustic Heritage European Commission: Restudy of urban soundscapes of Vienna, EACEA-P5-Culture Unit, Culture Programme
- TAPE European Union Culture 2000: Training for Audiovisual Preservation in Europe
- DELOS – Network of Excellence on Digital Libraries
Publikationen (Auswahl)
Patent
Oesterreichische Akademie der Wissenschaften: Method for Reconditioning Data Carriers. Inventors: P. Liepert, L. Spoljaric-Lukacic, N. Wallaszkovits. Appl. filed 23.12.2011, published 05.07.2012. IPC: G11B 23/50 (2006.01), G03D 15/00 (2006.01). Pub. No.: WO/2012/088553
2022
Wallaszkovits, N., Bailer, J., Zappi, D., Varani, G., Iatsunskyi, I., & Giardi, M. T. High-Sensitivity Metal Oxide Sensors Duplex for On-the-Field Detection of Acetic Acid Arising from the Degradation of Cellulose Acetate-Based Cinematographic and Photographic Films. Chemosensors, 10(2), 2022, 60. doi.org
Wallaszkovits, Nadja: Desarrollos recientes en ahorro de energía para el archivo audiovisualvanálogo que será digital. In: Rodriges- Résendiz, Perla; Manfredi, Matteo; Bongarzone, Anotonella: Cambio climático y preservación digital sonora y audiovisual (Climate change and digital sound and audiovisual preservation). Primera edición, Quito, 2022, pp. 29–45. ISBN Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador: 978-9942-604-70-5
Wallaszkovits, Nadja: Archiving our Cultural Heritage on Cylinder Recordings: New Technologies and Trends in Preservation and Access. In: Phonograph Cylinders in the 21st Century. Dominika Machutová, Marcel Jánošík (edts.), Martin, Slovak National Library, 2022, p. 204–221. ISBN 978-80-8149-160-3
2021
Wallaszkovits, Nadja with A. Al Mohtar, M.L. Pinto, A. Neves, S. Nunes, D. Zappi, G. Varani, A.M. Ramos, M.J. Melo, J. H. Lahoz Rodrigo, K. Herlt & J. Lopes. 2021. Decision making based on hybrid modeling approach applied to cellulose acetate based historical films conservation. Scientific Reports 11(1): 16074. doi.org. PMID: 34373492; PMCID: PMC8352898. [peer reviewed, open access]
Wallaszkovits, Nadja with Abbasi, Reyhaneh, Peter Balazs, Johannes Spitzbart, Bernhard Graf. 2021: A Quantitative Comparison of Traffic Noise During, Before and Long Before the Pandemic Using A-Posteriori Heuristic Calibration. In: Fortschritte der Akustik – DAGA 2021. 47. Jahrestagung für Akustik, Online Proceedings (www.dega-akustik.de), 941–944.
2020
Wallaszkovits, Nadja, gemeinsam mit Nunes, Sofia; Ramacciotti, Francesca; Neves, Artur; Angelin, Eva Marisole; Ramos, Ana; Roldão, Élia; Armijo, Alfonso; Melo, Maria João: „A diagnostic tool for assessing the conservation condition of cellulose nitrate and acetate in heritage collections: quantifying the degree of substitution by infrared spectroscopy“. In: Heritage ScienceVolume 8, Issue 1, 1 December 2020, Article number 33.
2017
Wallaszkovits, Nadja: Fighting the Decay: Permanent Refreshment of Acetate Media. Proceedings of the Joint Technical Syposium JTS Singapore 2016, IU Press, pp. 196–204. 2017
2015
Wallaszkovits, Nadja; Engel, Friedrich: A Digitalização da Coleção Armando Leça: Revelando Tesouros Escondidos da Música Popular Portuguesa – The Digitisation of the Collection Armando Leça: Revealing Hidden Treasures of Portugese Folk Music. In: Pestana, Maria do Rosário (Hg.), The Alentejo: Voices and Aesthetics in 1939/40. A Critical edition of Armando Leça’s Sound Recordings. Vila Verde: Tradisom, S. 46–69. 2015
2014
Wallaszkovits, Nadja: Zur Neuübertragung der Tondokumente aus der Sammlung Georg Kotek/ On the re-recording of the sound documents of the collection Georg Kotek. In: Petermayr, Klaus. (Hrsg.), Die Volksliedersingen der Ravag in Oberösterreich. Bad Ischl 1934 – Pöstlingberg 1936. Oberösterr. Volksliedwerk/ Österr. Volksliedwerk/ Phonogrammarchiv; Linz, 2014. S. 17–22.
2013
Wallaszkovits, Nadja: Digitisation of Small Sound Collections: Problems and Solutions. In: Duranti, L.; Shaffer, E. (edts.): Proc. “The Memory of the World in the Digital Age: Digitization and Preservation. An international conference on permanent access to digital documentary heritage” 26.–28.90.2012, Vancouver/CANADA, p. 1440–1451. 2013
2012
Wallaszkovits, Nadja; Heinrich Pichler: Selected problems of noise reduction encoded analogue consumer tape formats for the archival transfer /Ausgewählte Probleme mit Rauschunterdrückungsverfahren bei der Archivierung analoger Consumer-Tonbandformate. Conference Proceedings, 27.Tonmeistertagung, VDT International Convention, Köln/Germany. ISBN 978-3-9812830-3-7, S. 338–356. 2012
2011
Wallaszkovits, Nadja; Franz Lechleitner; Heinrich Pichler: Selected Playback Problems of Historical Grooved Media. In: Proceedings of the 130th AES Convention, 2011 May 13-16, London, UK. Convention Paper 8376, 1–7.
2010
Wallaszkovits Nadja: Digitisation of Research Sound Collections: Practical Application of IASA Guidelines in Small Scale Digitisation Projects. IASA Journal 35 (June 2010): 89–98.
2009
Co Author for IASA TC04: Guidelines on the Production and Preservation of digital audio objects (= IASA Technical Committee – Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC 04), second edition, 2009
Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler „Some Improvements of the Playback Path of Wire Recorders“ In: Proceedings of the 126th AES Convention, 2009 May 7–10, Munich, Germany. Convention Paper 7698, 1–7.
2008
Wallaszkovits Nadja: Digital Restoration of Historical Audio Recordings: A Balancing Act between Authenticity and Manipulation / Digitale Restaurierung historischer Tonaufnahmen: Eine Gratwanderung zwischen Authentizität und Manipulation. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th-16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 598–610.
Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler: Transfer of Digital Original Tapes to File-Based Archival Storage: Practical Experience with R-DAT / Archivierung digitaler Audiobänder: Praktische Erfahrungen mit R-DAT. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th–16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 611–622.
Wallaszkovits, Nadja & Heinrich Pichler: Replay Problems of PCM Adapter Based Digital Tapes /Wiedergabeprobleme bei PCM Adapter Digitalbändern. In: Proceedings of the 25. Tonmeistertagung, VDT International Audio Convention, 13th–16th Nov. 2008, Congress Center Leipzig. Leipzig: Bildungswerk des Verbandes Deutscher Tonmeister, 623–640.
2007
Wallaszkovits, Nadja, Franz Pavuza & Heinrich Pichler (2007) „Method Comparison of Pick-Up and Preprocessing of Bias Signal for Wow and Flutter Correction”. In: Proceedings of the 122nd AES Convention, 5th–8th May, Vienna, Austria Convention Paper 7011, 1–12.
Konferenzbeiträge
2023
Wallaszkovits, Nadja, Hoffa, Brian, Reid Gordon, Thompson, Jessica (2023): “What amount of audio restoration is the right amount?” AES Conference on Audio Archiving and Restoration, US Library of Congress National Audiovisual Conservation Center, Virginia, USA, June1-3, 2023. aes2.org
Wallaszkovits, Nadja, Davis, Andrew, Walker, Dave (2023): “New developments and ongoing concerns about the physical accessibility of media”. AES Conference on Audio Archiving and Restoration, US Library of Congress National Audiovisual Conservation Center, Virginia, USA, June1-3, 2023. aes2.org
Wallaszkovits, Nadja; Ackerman, Kaylie; Bergh, Nicholas; Mc Coy, Brad (2023): “Why are standards important for archiving multi track and multi-channel audio?”, AES Conference on Audio Archiving and Restoration, US Library of Congress National Audiovisual Conservation Center, Virginia, USA, June1-3, 2023. aes2.org
2022
Wallaszkovits, Nadja, McCoy, Brad: “Keeping the oldies but goodies sounding great: Acetate tape preservation then and now”. AES Europe Spring 2022 Conference. May 16th 2022, online aeseuropespring2022.sched.com
2021
Wallaszkovits, Nadja: Keynote. From Wax Cylinder to Digital: A Time-Travel through the History of Field Recording Technology. International Scientific Conference “Sound Heritage in Ethnomusicology: Approaches and Perspectives”, Institute of Musicology SASA, October 27th, 2021 (online). dais.sanu.ac.rs
2016
Wallaszkovits, Nadja (2016): News from the Lab: Setting the Framework from Mechanical Refreshment to De-acidification. IASA Annual Conference 2016, Washington, USA
2015
Wallaszkovits, Nadja (2015): Between Standards and Arts: Digitization and Restoration of Audio Material – A Balancing Act between Authenticity and Manipulation? 1st International Workshop on Digital Philology for the Preservation of Sound Archives, 2015, Piazzola sul Brenta, Italy.
Wallaszkovits, Nadja (2015): Transferring Archival Research Collection into the Digital Domain: A Special Challenge. Harvard University Strategic Talk, Nov. 2nd 2015, USA
2013
Wallaszkovits, Nadja (2013): Spareparts and Equipment Availability in Audiovisual Archiving. IASA Annual Conference, Vilnius, Lithuania
2012
Wallaszkovits, Nadja; Liepert, Peter(5.11.2010): Digitization of Highly Degraded Acetate Tapes – A Treatment Report . IASA Conference, Philadelphia, USA
2010
Wallaszkovits, Nadja (2010). Audio goes Video. Joint Technical Symposium Oslo, Norway
Workshops & Tutorials
2020
Wallaszkovits, Nadja & Abromeit, Katrin (04.06.2020): “Restoration and Optimized Transfer of Historical Magnetic Audio Tapes: Safeguarding Valuable Contemporary Audio Documents”. Vortrag bei: AES Spring International Online Convention, Virtual Vienna (Audio Engineering Society – AES), 02.-05.06.2020, online
2019
Wallaszkovits, Nadja, gemeinsam mit Kerstin Herlt, Ignazio Lahoz (3.10.2019): “NEMOSINE – The future of media storage.” Joint Technical Symposium 2019, The Netherlands Institute for Sound and Vision, Hilversum, October 3-5, 2019
2016
Wallaszkovits, Nadja (05.06.2016) Workshop (chair): Expert Transfer Techniques: A Special Focus on Mechanical Discs. 140th AES Convention Paris 2016, France
2015
Wallaszkovits, Nadja (04.- 06.11.2015) Workshop: Restoration: From Analogue Transfer to Digital Signal Enhancement. Semana del sonido (Sound week), University of Bogotá, Colombia
Wallaszkovits, Nadja (31.10.2015) Special Challenge Metadata: Multimedia-Based Preservation of the Collection Oskar Sala. How to Safeguard Hitchcock’s Birds. 139th AES Convention New York 2015, USA
Wallaszkovits, Nadja (7.5.2015) Tutorial: Digital Transfer of the Armando Leça Folk Music Collection. 138th AES Convention Warsaw 2015, Poland.
2014
Wallaszkovits, Nadja (20.11.2014) Workshop: Digitisation of the three oldest magnetic tapes of Norway: A special challenge. 29th Tonmeistertagung ,VDT Int. Convention 2014, Cologne, Germany
Wallaszkovits, Nadja (10.10.2014) Workshop (participant): The End Is Near! The Pressing Need to Preserve Historic Analog Sound Recordings: An Overview of Strategies and Best Practices. 137th AES Convention, Los Angeles, USA
2013
Wallaszkovits, Nadja (20.10.2013): Archival & Restoration Track: A Contribution to the History of Field Tape Recording, 1939-1940. 135th AES Convention, New York, USA
Wallaszkovits, Nadja (09.10.2013) Workshop: Digitisation of Magnetic Audio Tape. IASA Annual Conference, Vilnius, Lithuania
2012
Wallaszkovits, Nadja (09-10.10.2012) Workshop: Issues of the replay path. Part 1 Tape/ Part 2 Disc. IASA Annual Conference, New Delhi, India
Wallaszkovits, Nadja (29.10.2012) Workshop: The Replay of Historical Magnetic Tape – More than Pressing the Play Button. 133th AES Convention San Francisco 2012, USA
2011
Wallaszkovits, Nadja (5.-06.09.2011): Workshop: Handling problems in digitizing tapes and discs. IASA Annual Conference 2011, Frankfurt, Germany
Sonstiges
Wallaszkovits, Nadja: Program Chair. AES Conference on Audio Archiving and Restoration, US Library of Congress National Audiovisual Conservation Center, Virginia, USA, June1-3, 2023. aes2.org
Archival hands – on Training Kurse und Projektkonsultation für:
Austrian National Library; Deutsches Museum München; Academy of Sciences St. Petersburg, Russia; Albanian Academy of Sciences, Tirana; Romanian Academy of Sciences, Bucharest; Romania Radio Voice of Vietnam (VOV); Sri Lanka Broadcasting Corporation (SLBC); Radio Nepal (RNE); Chinese Academy of Arts CAA Beijing; Normal University of Taiwan; Fonoteca National de México; Señal Memoria – Colombian National Archive Initiative …und für viele weitere nationale und internationale Institutionen
University of the Philippines:
Digitization of the José Maceda Collection of the University of the Philippines
For this extraordinary project, the Phonogrammarchiv Vienna was awarded the UNESCO/Jikji Memory of World Prize, the first prize in the field of safeguarding documentary heritage
Diskographie: Auswahl an Aufnahmen/ Restaurierungen/ Masterings
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. The Complete Historical Collections 1899-1950, Dietrich Schüller (ed.), Wien: VÖAW. Series 1-19
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences: Mechanical Music Intruments. Dietrich Schüller (ed.). Wien: VÖAW. Series 1-7
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences: Roma Culture. cooperation with Romani-Projekt, Institut für Sprachwissenschaft, Karl-Franzens-Universität Graz (Dr. Dieter W. Halwachs): Romani Project CD 1-3, Computer-Language Training Series 1-4
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. Special Series. Julia Ahamer, Christiane Fennesz-Juhasz, Helmut Kowar (Eds.) Series 1
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences. Field Recordings. Series 1
2014
Music from a new Veneto manuscript c. 1440. Klingende Forschung 5, Abteilung Musikwissenschaft des Instituts für kunst- und musikhistorische Forschungen (ed.). Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2014
2013
Sound Documents from the Phonogrammarchiv of the Austrian Academy of Sciences, Mechanical Music Vol. 8: Music around 1600: The automatons of the Kunstkammer of the Kunsthistorisches Museum Vienna. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2013
Kämpfe der Leidenschaften und des Verstandes – Schuberts späte Werke für Klavier zu vier Händen/ Schubert’s late compositions for piano duet. Klingende Forschung 4, Abteilung Musikwissenschaft des Instituts für kunst- und musikhistorische Forschungen (ed.). Verlag der Österr. Akademie der Wissenschaften, 2013
2012
Franz Schubert: Adrast D 137. Einzelnummern und Entwürfe zu einer Oper/ First complete recording of Franz Schubert’s opera project. Concert documentation of the live performance of the reconstructed unfinished fragments. Klingende Forschung 1, Abteilung Musikwissenschaft des Inst. für kunst- und musikhist. Forschungen (ed.). Verlag der Österr. Akademie der Wissenschaften, 2012
2000
Sitularia: Klänge aus der Hallstattzeit/ Sounds from the Hallstatt-Time. Reihe: Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band: 76, 2011. ISBN13: 978-3-7001-7002-0. • Knochenklang – Paläolithisches Ensemble: Klänge aus der Steinzeit/ Bone Sounds – Paäolithic Ensemble: Sounds from the Stone Age. Reihe: Mitteilungen der Prähistorischen Kommission, Band: 36, 2000. ISBN13: 978-3-7001-2961-5
Internationale Funktionen
seit 2020 Mitglied des National Recording Preservation Boards der Library of Congress für die Audio Engineering Society (AES): www.loc.gov/programs
Audio Engineering Society (AES) www.aes.org
- Past President
- Awards Committee Chair
- Co-Chair Technical Committee on Archiving, Restoration & Digital Libraries
- Member of European Convention Organization Committee
International Association of Audiovisual Archives (IASA) www.iasa-web.org
- Vice Chair Technical Committee
- Member of Training and Education Committee (IASA certified Trainer)