Zum Inhalt springen

Prof. Dr. Daniel Martin Feige

Brief Vita

since wintersemester 2018/2019 Professor of Philosophy and Aesthetics at the State Academy of Fine Arts Stuttgart (offer W3 (Full Professor) professorship of Design Theory, Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle, declined; offer W3 (Full Professor) professorship of Philosophy and Aesthetics, ABK Stuttgart, accepted)

2018/2019 Visiting professor “Design Theory” at Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle

2018 Positive interim evaluation / Assistant Professorship Stuttgart State Academy of Art and Design

2017 Habilitation at the Free University Berlin on aesthetics, Venia Legendi in philosophy (Reviewers: Georg W. Bertram, Martin Seel and Juliane Rebentisch)

2015-2018 Assistant Professor of Philosophy and Aesthetics at the Stuttgart State Academy of Art and Design

2009-2015 Research assistant in the Collaborative Research Center 626 “Aesthetic Experience and the Dissolution of Artistic Limit” at the Free University Berlin (in the subproject of Prof. Dr. Georg W. Bertram)

2009 PhD at the Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt am Main with a thesis on Hegel’s aesthetics (reviewers: Martin Seel, Georg W. Bertram and Christoph Menke). PhD scholarship of the German National Academic Foundation

2005 Magister Artium with a thesis on a concept of understanding following Gadamer and Foucault (reviewers: Martin Seel and Gerhard Kurz)

1998ff Jazz Piano at the Sweelinck Conservatory of Amsterdam (not completed), then Magister Artium philosophy, German literature and psychology at the University of Giessen. Scholarship of the German National Academic Foundation

:: 1997

General qualification for university entrance, Glückstadt / Schleswig-Holstein

Course content and teaching method

In addition to focal points in the fields of aesthetics, philosophy of language, and philosophy of culture (understood in a broad sense), teaching serves to train skills such as writing scientific texts, the independent development of problem-related research, and the ability to engage in structured verbal articulation and discussion.

Publications

Monografien

Gegen-Digitalisierung. Ästhetik, Rationalität und Kritik, in Vorbereitung

Functions and memberships

Functions

Chairman of the Design Study Commission

Trusted lecturer of the Studienstiftung des Deutschen Volkes in the design department at the Stuttgart State Academy of Art and Design

Comissioned deputy director of the Weißenhof Institute

Member of the Advisory Board of the German Society for Aesthetics (2018-)

Member of the Executive Committee of the European Society of Aesthetics (2015-2022)

Member of the Scientific Advisory Board of the series “Musik&Ästhetik” (Klett-Cotta) and the series “Ästhetiken X.0” and “Digitalitätsforschung” (Metzler).

Reviewer for various scientific organs and journals (e.g. DFG, Studienstiftung des Deutschen Volkes, Estetika, etc.).

 

Memberships

German Society for Aesthetics

German Society for Philosophy

German Society for German Studies

Ernst Reuter Society

European Society for Aesthetics

Society for Analytic Philosophy

Society for Media Science

Society for Music Research

Organisation of academic events

Organization of scientific Conferences

i.V. Stuttgarter Ästhetik-Vorlesungen / Stuttgart Lectures in Aesthetics, zus. mit Michael Lüthy.

14. Persona – über die Funktion der Maske in den Künsten, zus. mit Kirsten Dickhaut und Sven Thorsten Kilian, Italien-Zentrum der Universität Stuttgart, 11.2022.

13. Ästhetik des Designs. Philosophische Perspektiven, zus. mit Florian Arnold und Franziska Wildt, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, 02.2020.

12. Hacking the Computable. Zur ästhetischen Kritik digitaler Rationalität, zus. mit Natascha Adamowsky, Emanuel Alloa, Dieter Mersch und Judith Siegmund, Hochschule für Musik und Darstellende Künste Stuttgart, 01.2020.

11. Max Bense Lectures in Aesthetics, zus. Mit Catrin Misselhorn, Universität Stuttgart und Staatliche Akademie der Bildenden Künste, 2016-2018. Sommersemester 16 (Thema: Emotionen in den Künsten): Vorträge von Catrin Misselhorn, Stephen Davis und Peter Lamarque. Wintersemester 1617 (Thema: Design): Vorträge von Daniel Martin Feige und Glenn Parsons. Sommersemester 17 (Thema: Computerkunst): Vorträge von Frieder Nake, Dominic McIver-Lopes und Aaron Meskin. Sommersemester 18 (Thema: Verstehen und Interpretieren): Vorträge von Sybille Krämer, Chrysostomos Mantzavinos und Catherine Elgin.

10. Die Künste. Eine Neubestimmung, zus. mit Georg W. Bertram und Stefan Deines, Freie Universität Berlin, 04.2018.

09. Prekäre Genres, zus. mit Arbeitsgruppe „Genre“ im SFB 626, Freie Universität Berlin, 04.2014.

08. Symposium Musikphilosophie, zus. mit Georg W. Bertram, Freie Universität Berlin 04.2014.

07. Der Wert der Kunst, zus. mit Georg W. Bertram und Frank Ruda, Volksbühne Berlin, 09.2013.

06. Ästhetik des Jazz, zus. mit Alessandro Bertinetto und Georg W. Bertram, Freie Universität Berlin, 11.2012.

05. The Actuality of German Idealism. Form – Judgment – Experience, zus. mit Mark Potocnik, Frank Ruda und Jan Völker, Freie Universität Berlin, 05.2012.

04. Relevanz, Kontingenz, Werk, zus. mit Frederic Döhl, Thomas Hilgers und Fiona McGovern, Freie Universität Berlin, 11.2011.

03. Formen kulturellen Wandels, zus. mit Stefan Deines und Martin Seel, Goethe-Universität Frankfurt am Main, 01.2011.

02. Reflexivität in den Künsten. Zum Selbst- und Fremdbezug des Sinnlichen in der Kunst, zus. mit Georg W. Bertram und Frank Ruda, Freie Universität Berlin, 05.2010.

01. Funktionen von Kunst, zus. mit Tilmann Köppe und Gesa zur Nieden, Centre-Marc-Bloch Berlin, 09.2007.

Research projects

„Der Begriff der Künste. Eine Neubestimmung.“ DFG-gefördertes Forschungsprojekt zum Begriff der Künste. Projektleitung zusammen mit Prof. Dr. Georg W. Bertram, Freie Universität Berlin. Laufzeit: 2016–2019 (abgeschlossen).

Assoziiertes Mitglied des Einstein-Projekts „Autonomie und Funktionalisierung – eine ästhetisch-kulturhistorische Analyse der Kunstbegriffe in der bildenden Kunst in Berlin von den 1990er Jahren bis heute“, Leitung: Prof. Dr. Judith Siegmund, Universität der Künste Berlin. Laufzeit: 2016-2019 (abgeschlossen).

Doctoral Students

Laufende Erstbetreuungen 

Philippe Bürgin: Jenseits der erhabenen Schwelle zur Undarstellbarkeit. Grundlagen einer Grammatik des Ästhetischen

Madita Flohe: Eine kritische Theorie der Gestaltung

Lilli Förster: Tolstoi und  Wittgenstein über das Verhältnis von Kunst und Leben

Kensuke Iwata: Symbol und Schönheit in Hegels Vorlesungen über die Ästhetik. Die Aktualität der Kunst durch die symbolische Praxis

Seonghyun Kim: Das Spiel als Ambiguität von Aktivität und Passivität in seiner modernen Ideengeschichte

Martin Pesch: Über das Ich hinaus. Film als Denkform des Anderen

Johanna Schneider: Herstellen im Modus des Handelns. Ein arendtscher Designbegriff

Andreas Wintersperger: Im Schatten des wildesten Interesses. Die historische Bedeutung des Widerspruchs von Interesselosigkeit und Wunscherfüllung für das Verhältnis von Kunst und Politik heute

Abgeschlossene Verfahren

Felix Kosok: Form, Funktion und Freiheit. (Zweitbetreuung, HfG Offenbach)